z domova

Novinky, články, aktuálne témy a správy zo Slovenska.

veda a technika

Najnovšie objavy a nápady z oblati vedy a techniky.

príroda

Ohrozené zvieratá, posledná divočina, nepoznaná príroda.

svet

Aktuálne spravodajstvo, novinky a zaujímavé články.

zaujímavosti

Všetko čo Vás môže zaujať, od drobností až po veľké veci.

Home » Featured, príroda

Problémy pri behaní – tipy pre behanie

Submitted by on January 27, 2013 – 11:21 pmNo Comment
problemy pri behani

Aj keď behanie je krásny šport pri ktorom zažívame veľmi pekné chvíle, nie vždy sa obíde bez ťažkostí. Začínajúci bežci a hlavne bežci na dlhé trate zažívajú veľa problémov, ktoré sú spojené s touto aktivitou. Behanie dlhých vzdialeností prináša so sebou aj riziko zranení, rôznych ťažkostí a problémov, ktoré sú nie veľmi príjemné. Tento článok prináša niekoľko tipov a rád, ktoré vám môžu spríjemniť beh, pomôcť zvládnuť ťažkosti alebo im dokonca predísť.

Problémy pri behaní:

Chladné počasie – Ak je vonku zima dajte si bežecké oblečenie na chvíľu k radiátoru. Bude vám príjemne teplo a útulne pred tým, než pôjdete von behať.

Studené ruky – Moje ruky sú vždy studené. Pri behu v studenom počasí  som začal používať rukavice. Radšej si ich zoberiem a dám si ich dole ako by mi malo byť celý beh zima.

Pichanie v boku – Veľa krát ma pri behu pichá v boku priamo pod rebrami. U väčšiny bežcov sa táto bolesť vyskytuje na pravej strane, no môže vás pichať aj na ľavej, alebo dokonca na oboch stranách súčasne. Keď vás pichá v boku tak spomaľte a pri výdychu sa pokúste exhalovať všetok vzduch. Tak isto môže pomôcť stlačenie boľavého miesta a jemne pomasírovanie. Jedzte aspoň 2 hodiny pred behom.

Tráviace problémy – Pri behu je krv vypumpovaná z čriev, čo spomaľuje tráviaci proces. Hocijaké jedlo, ktoré nie je strávené sa pohupuje naokolo a spôsobuje bolesti. Jedenie ťažko stráviteľných jedál a jedál, ktoré spôsobujú podráždenie žalúdočnej sliznice môže mať podobný efekt. Známe problematické jedlá a látky sú kofeín, alkohol, aspirín, vysoké dávky vitamínu C, sýtené nápoje, mliečne výrobky a potraviny s vysokým obsahom vlákniny a cukru. Bolesť z tráviacich problémov je cítiť v podbrušku a môže byť doplnená ďalšími symptómami ako nadúvanie, nevoľnosť, plyn, grganie a hnačka. Jedzte aspoň 2 hodiny pred behom.

Bolesť v ramene – Pri dlhších behoch ťaháte prirodzene ramená nahor a dovnútra bez toho aby ste si to uvedomili, lebo sa sústreďujete na dýchanie, cestu, či boľavé nohy.  Po 10-15km behu máte väčšinou napnuté ramená a môžu vás začať neznesiteľne bolieť. Je potrebné aby ste sa úplne uvoľnili. Uvoľnite krk, uvoľnite rameno, ktoré vás bolí a nechajte ho spadnúť. Skúste niečo chytiť do ruky, ktorá vás bolí, napr. fľašu z vodou, malé drevo. Predísť bolesti v ramene môžete ak každý kilometer-dva nechať na chvíľu vaše ruky voľne padnúť, alebo ich natiahnete dozadu dlaňami nahor.

Bežecká hnačka postihla asi každého, kto behal dlhé trate. Ak ste ju ešte nezažili tak vás pravdepodobne len čaká. Pôvod nie je známy, no napomáhajúce faktory sú častý a voľný pohyb čriev a fyzické ‘strkanie‘ orgánov pri behu, zníženie prietoku krvi do čriev (lebo krv je vpumpovaná do svalov) a stres. Nestrávené jedlo sa cez črevá pohybuje rýchlejšie. Najčastejšie sa tento problém vyskytuje pri začiatočných bežcoch. Predísť hnačke môžete tým, že aspoň 2 hodiny pred behom nebudete jesť. Skúste sa vyhnúť jedlám s vysokým obsahom vlákniny (ovocie, zelenina, strukoviny, celozrnné obilniny) a nepite kávu / čaj. Pred behom si zvyknite ísť na toaletu. No pre prípad núdze si môžete zobrať trochu toaletného papiera so sebou.

problemy pri behani

Odreté slabiny – s týmto problémom sa stretol asi každý mužský bežec pri behaní dlhých trati. Zabehli ste si dlhšiu vzdialenosť a tam dolu vás to neznesiteľne bolí, zodiera sa vám koža a najbližších pár dní musíte chodiť na široko, lebo sa vám vytvorili chrasty? Je to veľmi nepríjemné a bolestivé zranenie, ktorému sa dá predchádzať. Ako predísť odieraniu kože v slabinách? Pite veľa vody, namažte sa, správne sa oblečte. Ak ostanete hydrovaný tak sa vaše telo bude voľne potiť. Čím sa zabráni aby sa soľ z potenia neodparovala v podobe malých krištáľov, ktoré môžu dráždiť pokožku. Natrite sa / namažte sa. Suchá pokožka sa môže odrieť ak sa o seba dlho trie. Lubrikanty a mazivá podporujú kĺzavé trenie. Veľa bežcov používa vazelínu alebo Bodyglide, ktoré sú bežne dostupné v športových obchodoch. Jednoducho sa natrite a budete v poriadku. Oblečenie / vybavenie. Vyberte si spodné prádlo, ktoré nie je príliš tesné ani príliš voľné. Ak nemáte žiadne spodky, tak to spadá pod “príliš voľné” oblečenie. Vyhnite sa používaniu bavlny, ktorá keď sa napustí potom tak ostane vlhká. Namiesto toho si vyberte syntetické tkaniny. Niektorí muži dokonca nosia cyklistickú spodnú bielizeň pod bežeckým oblečením pre extra vrstvu ochrany.

Akné – najčastejšie sa vyskytuje na hornom chrbáte a pleciach. Pupienky sú častejšie na miestach kde oblečenie pokrýva kožu. Príčinou je pot, ktorý zanáša póry v kombinácii s trením z oblečenia. Ak chcete zabrániť vzniku akné, spôsobeného cvičením, mali by ste sa čo najrýchlejšie po behu prezliecť do suchého oblečenia a osprchovať.

Krvavé bradavky – niektorých bežcov, hlavne mužov, pri dlhom behu bolia bradavky. Keď bežíte, tak vaše bradavky sa neustále trú o tričko. Pri dlhých tratiach môže byť toto citlivé miesto rozotrené až do krvi. Ženy by s tým nemali mať problém, keďže väčšinou nosia priliehavé športové podprsenky. Niektorí muži sa naučia tou ťažšou cestou ako sa chrániť proti tomuto problému. Predísť krvavým bradavkám môžete veľmi ľahko. Buď použijete mazivo, vazelínu, alebo si ich prelepíte leukoplastom či inými produktami (Nip Guards). Dbajte na to, aby ste pri dlhších tratiach mali tričko zo syntetického materiálu a nie z bavlny.

Krvácanie z nosa – niekedy sa mi pri behaní v zime na chvíľku pustí z nosa krv. V zime studený a suchý vzduch spôsobuje vysušovanie nosových tkanív, ktoré so zvýšeným krvným tlakom pri behu môžu spôsobiť roztrhnutie nosových vlásočníc a trochu krvácať. Niekoľko vecí, ktoré môžete spraviť je veľa piť a zaobstarať si zvlhčovač vzduchu do izby.

Spomenul som len bežné problémy pri behaní. Napriek tomu, že sú nepríjemné, väčšina z nich sa dá ľahko zvládnuť. Dúfam, že týchto pár tipov a rád vám pomôže skrášliť vaše behanie.

Autor: Matej Miklánek, 27.01.2013

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also Comments Feed via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

Protected by WP Anti Spam