Ako zabehnúť svoj prvý ultra trail alebo ultramaratón

Ako zabehnúť svoj prvý ultra trail alebo ultramaratón

Už niekoľko rokov prevláda na Slovensku, ako aj v iných krajinách, kde beží ulička. Každoročne sa zvyšuje účasť na behoch ako Devín-Bratislava , Telecom night run alebo Košický maratón . Netvrdím, že s usrunningovým boomom začala kniha Christophera McDougalla „Born to Run“, ale určite mu veľmi pomohla. Priamo úmerne so zvyšujúcou sa účasťou na rôznych mediálne prezentovaných bežeckých podujatiach rastie aj počet ultramaratóncov a ľudí, ktorí bežia ultra trail na 100 km+.

Ultra trailový beh je relatívne nový šport, ktorý v poslednom čase zaznamenal prudký nárast záujmu. Trail running je šport, pri ktorom sa behá a putuje v prírode, zvyčajne v horskom teréne po turistických značkách. Ultra znamená trasu, ktorá je dlhšia ako maratón (42,2 km). Mnohé poznatky o tomto športe pochádzajú z ťažko získaných skúseností na trati, ktoré sa prenášajú z bežca na bežca. To, čo jednému funguje prvýkrát, nemusí fungovať druhýkrát a ďalším bežcom už vôbec nie. Každý bežec je experimentom jedného, ako povedal Kevin Setnes.

Prečo bežať ultra trail – ultramaratón?

Mnohí ľudia behajú kvôli chudnutiu, kondícii alebo zábave. Iní od behu relaxujú alebo je to pre nich spôsob, ako sa zbaviť stresu. V poslednej dobe 42,2 km maratón nie je bežecký vrchol a takpovediac ekvivalent Everestu. Čoraz viac ľudí motivuje myšlienka rozšíriť svoje fyzické a duševné hranice. Ulta trail je spôsob, ako spoznať samého seba za jeden deň. Je to dobrodružstvo do vlastnej duše, ktoré veľa ľudí nezažije. 

Ultra trailový beh je niečo, čo nemôžete robiť pre nikoho iného. Ľudia, ktorí milujú slávu a milujú ubitie väčšej pozornosti ostatných, pri ultra behu nezostanú. Je to preto, že uznanie a pochvalu je oveľa ľahšie získať iným spôsobom. Keď zabehnete maratón, celá vaša rodina a priatelia – nebežci si myslia, že ste superhviezda. Môžu na vás čakať v cieli a s hrdosťou o vás hovoriť a hovoriť vám, akí ste úžasní.

Keď bežíte ultra, ste sami. Čelíte svojim démonom v neznámom teréne. Neexistuje žiadna vonkajšia motivácia, ktorá by vám zlepšila náladu. Nie sú tu žiadni fanúšikovia,ktorí by skandovali vaše meno. Ale zároveň sa dokončenie ultra nedá porovnať s maratónom. Keď absolvujete ultra, uvedomíte si, že dokážete „všetko“. Na druhý deň idete do práce a niekomu sa o tom zmienite, ale namiesto uznania sa na vás ľudia budú pozerať ako na blázna. Vaši známi vás nebudú chápať. Bežte maratón pre uznanie. Ak hľadáte zážitok osobnej sily a vytrvalosti, ktorý vám zmení život, absolvujte ultra.

Ak chcete uznanie, bežte maratón. Ak hľadáte skúsenosť osobnej sily a vytrvalosti, ktorá zmení váš život, dokončite ultra.

Cieľom tohto článku je podeliť sa o zozbierané informácie a poskytnúť niekoľko tipov, ktoré vám môžu byť užitočné pri behu naprieč krajinou (cross country) a môžu vám pomôcť pri prvom ultra traile. Informácie sú zhromaždené na základe vlastných skúseností s behom ultra, prečítanej literatúry a tradičných informácií získaných od iných ultrabežcov.

Niekoľko praktických rád o behu ultra

Došľapujte čo najviac na špičku, nie na pätu. Beh na špičkách umožňuje kĺbovému mechanizmu členka, ktorý funguje ako páka, tlmiť nárazy. Zároveň sa po dopade tento pákový mechanizmus postará aj o dynamický odraz, navyše tento spôsob výrazne znižuje zdravotné riziko. Viac som o tom písal v predchádzajúcom článku: Ako behať so správnou formou a technikou?

Počas dlhých ultramaratónov naše svaly veľmi ochabujú. Na to treba myslieť aj pri behu cez špičku. Lýtkový sval po hodinách neustáleho používania a tlmenia slabne, takže neabsorbuje nárazy tak efektívne. Bežte v kompresných ponožkách, aby ste si lýtkové svaly udržali čo najdlhšie.

Trojdňový ultra trail beh

Ako sa vysporiadať s únavou lýtok pri došľape na špičkách? Striedam došľap cez špičku s došľapom cez pätu. Pri väčšine behov z kopca, najmä pri strmých behoch, pokrčím kolená, došliapnem na pätu a chytím sa stehien („udieranie stehien“). Pre mňa je to veľmi účinný spôsob behu z kopca, ale musím upozorniť, že som už niekoľkokrát zažil, ako tento bežec nechal niektorým bežcom stehenné svaly. Mne osobne sa to nikdy nestalo, moje stehná to prežili, takže mi táto metóda zatiaľ vyhovuje.

Bežte jemne

Naučte sa behať jemne a môžete pomaly nosiť čokoľvek. Nerobte to a nepomôže vám žiadna obuv ani tréning. Pri jemnom došľape si musíte dávať pozor najmä na začiatku dlhých behov, keď máte ešte veľa energie. Po dobrých 12+ hodinách to budete robiť automaticky. Ak však na to zabudnete hneď na začiatku a budete nohami príliš silno udierať o zem, odoberie vám to veľa potrebnej energie a hlavne si zničíte nohy. Ak máte za sebou nejaké ultra, viete, že na konci 100-kilometrového ultra trailového behu nie sú vaše svaly také dôležité ako vaše nohy. Pri takomto extrémnom úsilí musíte s chodidlami zaobchádzať veľmi opatrne. Ak vám odídu nohy, dokončenie ultra trailu bude pre vás veľmi bolestivé.

Pozitívna nálada

Pravdepodobne najdôležitejšia vec zo všetkých. Na vyše 100-kilometrových ultramaratónoch nájdete veľa nepríjemných vecí, napr: 3 stopy; roztrhnutý povrázok; stvrdnuté svaly na kameni; odreté slabiny; smäd, kŕče v bruchu a rôzne žalúdočné problémy; pošmyknutie/pád – aspoň raz sa vám to stane, to k ultra trailu jednoducho patrí; hnačka; pichanie v boku, viacero svalov; prílišná zima kvôli nedostatočnému oblečeniu na noc; stratiť sa – ďalšia povinná súčasť každého ultramaratónu; roztrhnutý camelbag; vybitá čelovka baterky, mokré ponožky a absolútne vyčerpanie.

Ultra maratónsky a jemný beh

Kľúčom k úspešnému absolvovaniu ultramaratónu je zostať pozitívne naladený. Negatívne myšlienky treba nahradiť pozitívnymi. Ultramaratón alebo akýkoľvek kros je hlavne o mysli. Ako sa hovorí: „Ultra je z 90 % o mysli a zvyšných 10 % je v hlave.“ Myseľ vás dostane do cieľa, nohy sú len dopravným prostriedkom. Preto trénujte svoju myseľ.

Ultra je z 90 % o mysli a zvyšných 10 % je v hlave.

Dobrý spánok

Je úplne normálne, že sa niekoľko dní pred ultramaratónom cítite nervózne. Tieto pocity zdieľajú začiatočníci aj skúsení bežci. Čím dlhšia vzdialenosť, tým väčšia nervozita. Okrem toho vám na izbe nepridajú ani prípravy na poslednú chvíľu, ako je balenie, ubytovanie, stravovanie a cestovanie, čo môže negatívne ovplyvniť kvalitu vášho spánku. Dobrým nápadom je dopriať si pred ultramaratónom viac spánku štyri, tri a hlavne dve noci po sebe. Platí to najmä pre 100 km a dlhšie behy.

Príprava

Nenechávajte celú prípravu na poslednú chvíľu. Dobrá príprava dokáže prelomiť veľkú nervozitu. Vytvorte si zoznam potrebných vecí a priebežne si ich zaobstarávajte. Čo najskôr začnite zháňať bežecké vybavenie (oblečenie, obuv, jedlo, náhradné baterky / čelovky, elektroniku, mapu). Niekoľkokrát sa mi stalo, že pár dní pred pretekmi som bol nervózny, videli to aj kolegovia v práci. Ale akonáhle som bol kompletne zbalený (bežecký batoh, topánky, jedlo), pripravená mapa a GPS, týždňová nervozita úplne opadla a nasledovalo už len príjemné očakávanie.

Odhodlanie

Ultramaratón alebo akékoľvek bežecké ultra je hlavne o mysli. Telo netrénovaných športovcov, čím mám na mysli bežných smrteľníkov, ktorí behajú raz/dvakrát týždenne, nedokáže vydržať extrémne dlhé vzdialenosti bez ujmy na zdraví. Telo sa po ultramaratóne regeneruje 4-6 týždňov roztrhanými svalovými vláknami, zápalmi a bolesťami, poruchami a zvýšením hladiny stresového hormónu, oslabením imunitného systému, opotrebovaním spojivového tkaniva, únavou, podráždenosťou, stratou chuti do jedla, úbytkom hmotnosti, horúčkou, bolesťami hlavy, zvýšenou srdcovou frekvenciou, stratou spánku a sexuálnych túžob a ťažkými nohami.

Beh ultra trail, cross country, jemný beh

Po 16+ hodinách na nohách vás bude všetko bolieť. Stehná sa nebudú chcieť hýbať, členky budú bolieť, akoby ste mali modriny od toľkých nárazov, kolená vám odídu, každý jeden krok bude ťažko odrený a všetka teória, ktorú ste si naštudovali, nebude v tých chvíľach nič znamenať. Po druhej noci na trati budete radi, že vôbec vnímate, čo je pred vami, a to dokonca s ťažkosťami. Každú sekundu bude prebiehať ťažký boj so spánkom, ktorý sa bude vkrádať a vynárať mikrospánkom. Niekedy mám pocit, že sa v týchto extrémnych situáciách približujem k podvedomiu a primitívnej časti svojej osobnosti, keď škrupina slušnosti, výchovy a spoločnosti praskne a vládu prevezme jednoduché inštinktívne vnútro – dobrodružstvo do vlastnej duše.

Čo ma núti ísť ďalej?

Keď je človek na dne, môže ísť len jedným smerom = nahor. V extrémnych situáciách spoznávam sám seba a zisťujem, kto naozaj som. Pri každom ultramaratóne sa o sebe niečo dozviem a rozšírim si fyzické a duševné obzory toho, čoho som schopný. Viem, ako reagujem, keď som na dne, a najmä ako prekonávam sám seba, keď sa ma všetko snaží presvedčiť, že dnes už mám dosť. Ultra je o pádoch a prekonávaní kríz, keď si priznáte zmysel toho všetkého a samého seba.

Z vlastnej praxe môžem potvrdiť, že beh na ultra tratiach v skupine má väčšie výhody ako beh osamote. Väčšina najlepších ultrabežcov behá v skupinách po 2 až 4. Je úplne ideálne, ak idete ultra s niekým, koho poznáte. Ak nikoho nemáte, vôbec sa nenechajte odradiť. Na ultra sa vždy nájde niekto, kto pôjde vaším tempom a s kým sa môžete spojiť. Aj keď cez deň bežíte sami, nezabudnite sa večer pridať k nejakej skupine. Čím viac hláv a očí, tým menšia je pravdepodobnosť, že sa stratíte. Skupina vás udrží pri zdravom rozume, keď budete chcieť po 20 hodinách spať na nohách. A to nehovorím o druhej noci, keď prepnete na automatiku a zaregistrujete len nejaké svetlo z čelovky pred vami a nebudete schopní vnímať, po akej značke idete.

Niekoľko drobností na záver

Stovky sú úplne iný kaliber, na aký ste zvyknutí, čo si zaslúži nielen váš rešpekt, ale aj vaše odhodlanie stať sa študentom skôr, ako sa stanete majstrom. Uvedomte si, že beh nie je žiadna veda. Je to také jednoduché: doľava, dopravaa opakuj. Prestaňte čítať bežecké porno: aké topánky vám budú najlepšie sedieť, aké jedlo jedia profesionáli (na tom vôbec nezáleží, vám budú vyhovovať iné), prestaňte si plánovať čas na jednotlivé kontroly. Na ultra sa ľudia pýtajú: „Dobehol si?“ Takmer nikoho nezaujíma, za ako dlho. Ak je to vaše prvé ultra, zahoďte hodinky a bežte len pre krásu behu. Zlepšovaním času vás môže zaujímať, keď už zvládnete niekoľko ultras. Nemyslite si, že zabehnete celých 100 km +; to nie je reálne. Na svojej prvej ultra trati si vyskúšajte chôdzu do kopca, beh z kopca a beh po rovinách, ktoré ovládate.

Nebehám preto, aby som vyhrával preteky alebo sa niekam dostal. Bežím, aby som unikol tomuto svetu, bežím, aby som našiel pokoj v sebe. Bežím, aby som sa cítil slobodný, bežím, aby som sa cítil silný.

Legenda:

Ultra maratón – akékoľvek športové podujatie, ktorého dĺžka je väčšia ako tradičný maratón (42,195 km)

Ultra trail – beh na ultra vzdialenosti (viac ako 42 km) a turistika na turistických chodníkoch, často v horskom teréne, kde je veľké stúpanie a klesanie

Cross country – bežecká disciplína, ktorá je zriedka dlhšia ako 12 km.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.